Friday, August 13, 2010

acar buah

salam semua......

sempena bulan Ramadhan ni saya nak kongsi resepi favorite saya....ini pun atas permintaan kengkawan....



bahan-bahan :-

bawang merah - belah 2(sy suka letak byk)
bawang putih - belah 2
halia - dimayang halus
1/2 cawan cili boh
kismis
buah prune
buah limau jeruk
buah belimbing buluh kering(kalau ada)
buah kana
lobak masin
halwa kundur
kurma
buah pala
cuka
garam & gula
minyak masak
kulit kayu manis,halba campur,bunga lawang

cara memasaknya:-

tumiskan halba campur,kulit kayu manis & bunga lawang, kemudian masukkan cili boh & masak sampai pecah minyak.
masukkan bawang putih,bawang merah & halia
kemudian masukkan segala buah buahan kering @ jeruk(buah yg lembut masuk lambat sikit)
masukkan garam & cuka
masak dengan api perlahan sampai agak pekat

-saya tak masukkan gula sebab dah ganti dengan buah kurma & halwa kundur
-buah @ asam jeruk tu saya masukkan yang saya suke je...hehehe....boleh gak masukkan buah @ asam jeruk lain....suke ati le....
-kalau masukkan asam yg masin tu tk payah le masukkan garam

selamat mencuba...:)

p/s...resepi orang lain mungkin berbeza tapi inilah resepi yang saya guna untuk dapat hasil macam gambo di atas.....heheheh....maluuuu...tk pandai masak sebenarnyer.....:P

5 comments:

aNiS tHe BumbleBee said...

yeyeyyeeye! resepi acar kak ainiayu dah kuar..bila nk p cari bahan tah ni..

TWEETY BERT said...

wahhh... ni peberet sayer ni kak...
bleh cuber nih.... hehe terliyo saya tgk gamba tula... nyam2..

ainiayu said...

hehehe....cube...jgn tk cube...senang je...kena pandai2 sendiri ejas rasa....:)

Yati said...

Kat entri Hari raya tu, tak leh tinggal komen. Yati harap, belum terlambat untuk wish selamat hari raya untuk ainiayu sekeluarga! Maap sekiranya ada tersalah bahasa sepanjang kita berbalas komen atau kenal di alam maya ni. ^_^

ainiayu said...

laaa...ye ke...sy pn tatau apsal..nnt kene cek balik....pape pn selamat hari raya utk yati & family....nice knowing u...:)